Waarom is goede productinformatie belangrijk?

Waarom is goede productinformatie belangrijk?

Share:

Een productpagina op een webshop bevat productinformatie. Hiermee laat je de bezoeker zien wat ze van het artikel mogen verwachten. Veel e-commerceondernemers laten daarin kansen liggen. De belangrijkste attributen staan vaak wel in de productbeschrijvingen, maar de omschrijvingen zijn vaak kort en benutten niet alle SEO-mogelijkheden. Terwijl goede productinformatie juist zo belangrijk is. We leggen je graag uit waarom goede productinformatie belangrijk is en hoe je de informatie op je productpagina’s kunt gebruiken om klanten aan te trekken en tevreden te houden.

Online shoppers
vinden productinformatie belangrijk

Uit onderzoek van Inriver, een Zweedse ontwikkelaar van PIM-software, blijkt dat potentiële klanten productinformatie zeer belangrijk vinden. Het bedrijf ondervroeg 6000 online shoppers in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Maar liefst 94 procent van de respondenten zei belang te hechten aan duidelijke, volledige productinformatie. Van de ondervraagden gaf 69 procent aan hun bestelling ergens anders te plaatsen als de productbeschrijving niet aan hun wensen voldoet, onder de Duitse respondenten zelfs 86 procent. E-commerceondernemers die niet investeren in goede productbeschrijvingen lopen daardoor veel omzet mis. Zorg dus dat alle informatie die nodig is om de knoop door te hakken op de productpagina’s staat.

Goede productbeschrijvingen bieden zowel de klant als de e-commerceonderneming voordelen. Hoe meer een klant over de producten weet voor hij of zij een bestelling plaatst, des te kleiner is de kans op retouren. Retouren zijn een grote kostenpost voor ondernemers. Idealiter worden deze dus vermeden. Een goede productbeschrijving kan daarbij helpen. Volgens het onderzoek van Inriver stuurt 34 procent van de klanten hun producten retour omdat de artikelen niet aan de productomschrijving voldoen, onder Duitse ondervraagden zelfs 45 procent. Met betere productbeschrijvingen kun je deze retouren voorkomen. Bovendien vergroot duidelijke informatie over de producten de kans dat een klant simpelweg tevreden is.

Verder kunnen productbeschrijvingen klanten naar de webshop toe leiden. Veel e-commerceondernemers publiceren uit tijdgebrek de productbeschrijvingen van de fabrikant of leverancier op hun productpagina’s. Deze omschrijvingen zijn vaak kort en niet volgens SEO-richtlijnen geschreven. Zelf unieke productteksten schrijven is veel gunstiger voor de Google-ranking van de webshop. Zo kun je de productinformatie perfect laten aansluiten op het zoekgedrag van de doelgroep. De meeste online shoppers vinden de producten die ze willen kopen nog altijd door er op Google naar te zoeken. Met productbeschrijvingen volgens SEO-richtlijnen is de webshop in die fase al vindbaar.

Welke productinformatie
is het belangrijkst?

Simpel gezegd moet een productbeschrijving alle informatie bevatten die een klant nodig heeft om te weten of het product de juiste keuze is. Hierbij kun je denken aan attributen, zoals de kleur, het formaat, de vorm of de aansluitmogelijkheden van het product. Deze attributen kun je vaak kwijt in een tabel of een opsomming, zodat de klant deze informatie snel en eenvoudig kan vinden. Maar niet alle belangrijke informatie past in zo’n overzicht. Afhankelijk van het product kun je iets vertellen over de toepassing of het onderhoud van het artikel. Dit is belangrijke informatie voor de klant en dus onmisbaar in een productbeschrijving.

Welke productinformatie er precies op de pagina moet staan kun je baseren op de resultaten van een zoekwoordonderzoek. De longtail keywords in het onderzoek geven namelijk een heel duidelijk beeld wat de doelgroep over de producten wil weten. Als bepaalde vragen veel gesteld worden, kun je eventueel overwegen om die vragen in de h2’s op de pagina te gebruiken. Onder deze h2’s kun je duidelijk en uitgebreid antwoord op de vragen geven. Het algoritme van Google ziet dan dat jouw productbeschrijving antwoord geeft op veelgestelde vragen, waardoor de productpagina hoog in de organische zoekresultaten kan komen te staan.

Verder is de aard van de producten van belang voor welke productinformatie belangrijk is voor klanten. Verkoop je kleding? Dan kan een duidelijke maattabel wonderen doen; in het onderzoek van Inriver geeft 21 procent van de respondenten aan producten retour te zenden omdat ze niet passen. Bij consumentenelektronica is het belangrijk dat klanten weten dat de producten compatibel zijn met de devices die ze gebruiken. Probeer altijd zoveel mogelijk vanuit de klanten te denken. Staat de informatie waar zij naar op zoek zijn in jouw productbeschrijvingen? Dan is de kans groot dat ze hun bestelling bij jouw webwinkel plaatsen.

Shopcontent
schrijft wat de klant wil weten

Shopcontent heeft ervaring met alle soorten content die een webshop vindbaar maken en goed laten converteren. Wervende categorieteksten die oriënterende klanten dichter bij hun aankoop brengen, informatieve landingspagina’s die geïnteresseerde bezoekers naar jouw webshop leiden, interessante blogs waardoor klanten de site vaker bezoeken, maar zeker ook productinformatie waar de klant wat aan heeft. Vaak schrijven we deze op basis van de uitgebreide productkennis van onze klanten. Die leveren de belangrijkste attributen en aanvullende informatie aan. Onze tekstschrijvers en vertalers gaan vervolgens aan het werk om al die belangrijke productinformatie te vangen in teksten die prettig leesbaar en goed vindbaar zijn.

We hebben copywriters in dienst in alle belangrijke Europese talen. Zij kunnen jouw webshop vindbaar maken in Nederland en België, maar bijvoorbeeld ook in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Al onze copywriters zijn native speakers met actuele werkervaring in SEO copywriting. Hun teksten worden dus goed gevonden, maar ook goed begrepen door de doelgroep van ieder land waar je jouw assortiment wilt aanbieden. SEO content die door native speakers geschreven of vertaald is converteert bovendien een stuk beter. Lijkt jou dat wel wat? Laat ons vandaag nog weten wat je e-commerceambities zijn. We nemen zo snel mogelijk contact op voor een afspraak.