E-commerceondernemers die geïnvesteerd hebben in content die goed rankt in Google schrikken vaak als ze zien dat hun content zakt in de organische zoekresultaten. Zo hoog mogelijk in Google staan is immers de beste manier om een webshop onder de aandacht te brengen van geïnteresseerde klanten die de winkel nog niet kennen. Een lagere ranking hoeft echter geen permanente situatie te zijn. Er zijn verschillende stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat je content weer hoger in Google komt. We vertellen je graag wat je moet doen als je content lager rankt, zodat de webwinkel binnen de kortste keren weer gevonden wordt door de doelgroep.
Schrijf nieuwe content
De beste oplossing is even eenvoudig als effectief: schrijf nieuwe content. Als de bestaande content lager rankt in Google, is dat een teken dat die niet meer voldoet aan de geldende SEO-richtlijnen. Wil je dat de content weer hoger in Google komt te staan, dan moet je er dus voor zorgen dat de SEO van de pagina’s up-to-date is. Er zijn twee manieren om dit te doen. Je kunt bestaande content updaten of volledig nieuwe content schrijven voor de getroffen pagina’s. Beide manieren kunnen de pagina’s al een kleine SEO-boost geven, omdat het algoritme van Google een recent bijgewerkte pagina als relevanter beoordeelt.
Bestaande content bijwerken is voor webwinkels vaak eenvoudiger dan het lijkt. Het assortiment is vrijwel altijd in beweging en dat mag best in de content te zien zijn. Haal verouderde informatie en tekst over producten die je niet meer verkoopt bijvoorbeeld uit je categorieteksten. Of je voegt informatie toe die met een actuele toepassing van de artikelen te maken heeft. Heb je informatieve landingspagina’s die veel bezoekers trokken voor ze gingen zakken in Google? Controleer dan of alle informatie nog wel klopt en pas de tekst waar nodig aan. Dat is nog beter voor de informatiefunctie van de pagina’s ook.
Alle bestaande tekst op een pagina vervangen door een nieuwe tekst is een goed idee als de content bijvoorbeeld al jaren oud is. Veel zoekmachines hebben zelflerende algoritmes, waardoor SEO-principes continu veranderen. Een zeer oude tekst aanpassen op nieuwe SEO-richtlijnen is vaak veel meer werk dan gewoon een nieuwe tekst voor de pagina schrijven. De nieuwe tekst kun je dan volledig op de informatiebehoefte van je klanten laten aansluiten. Geef bijvoorbeeld antwoorden op vragen die in het zoekwoordonderzoek veel naar boven komen en zorg voor het juiste keywordgebruik. Dat zal de Google-ranking van de webwinkel goed doen.
Interne links
om pagina’s hoger te laten ranken
Niet alleen de tekst op de pagina’s zelf kan de ranking van een pagina verbeteren. Ook het aantal links dat naar een pagina toe loopt speelt een rol in de ranking van die pagina. Als je content zakt in Google kun je daarom ook zorgen dat er voldoende links naar de belangrijkste pagina’s van de webshop toe lopen. Met interne linkbuilding kun je al laten zien aan Google welke content op de webwinkel belangrijk is. Zorg wel dat alle links relevant en logisch zijn. Het algoritme van Google wordt steeds beter alert op keywordspam en straft dat af met een lagere ranking.
Met links laat je dat algoritme bovendien zien wat de verbanden tussen bepaalde pagina’s en keywords op de webshop zijn. Zorg er daarom dus altijd voor dat er vanaf informatieve landingspagina’s links naar de producten lopen waar de pagina’s over gaan. Los van zoekmachineoptimalisatie is dat ook prettig voor de klanten. Ze weten dan meteen waar ze moeten zijn om de producten te kopen waarover ze informatie zoeken. Met dit soort interne linkbuilding maak je de route van het binnenkomen van de site tot het doen van een aankoop in feite zo kort mogelijk. Zo is interne linkbuilding ook nog eens goed voor de conversie.
Je kunt het plaatsen van interne links ook combineren met het schrijven van nieuwe content. Merk je dat een belangrijke categoriepagina of productpagina steeds lager in Google komt te staan? Schrijf er dan nieuwe informatieve content over en plaats links naar de pagina’s waar potentiële klanten de producten kunnen kopen. Eventueel zou je ook een blog op je webshop kunnen starten om regelmatig interessante informatie over je assortiment te publiceren. Daarin kun je dan links kwijt naar de belangrijkste aankooppagina’s. Na enige tijd komen die pagina’s hoger in de organische zoekresultaten te staan.
Shopcontent helpt
content weer stijgen
Shopcontent is al sinds 2012 actief in de SEO copywriting. In die tijd hebben we klanten gehad die verschillende wensen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie hadden. We hebben content geschreven en vertaald voor nieuwe webshops die een goede Google-ranking wilden veroveren, maar zeker ook voor bestaande webwinkels die hun content lager zagen ranken en daar iets tegen wilden doen. Shopcontent werkt met een team van ervaren SEO copywriters en vertalers die allemaal actuele ervaring met zoekmachineoptimalisatie hebben. Hun teksten zorgen er dus voor dat jouw assortiment in de kijker wordt gespeeld bij de doelgroep.
We hebben tekstschrijvers en vertalers in dienst voor onder meer Nederlandse, Duitse, Franse, Engelse, Zweedse en Deense SEO content. Zo kunnen we jouw webshop vindbaar maken op alle belangrijke Europese markten. Ben je benieuwd wat Shopcontent voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op via de telefoon, de e-mail of ons contactformulier. We zullen zo snel mogelijk een afspraak met je maken om te bespreken hoe we jouw e-commerceambities waar kunnen maken met goede content.