Steeds meer B2B-aankopen worden online gedaan. Lang hadden zowel aanbieders als klanten op de B2B-markt een voorkeur voor traditionelere transacties. Tegenwoordig maakt het merendeel van de B2B-klanten het liefst gebruik van e-commerceoplossingen. De vindbaarheid van zakelijke producten is echter een groot probleem. Bijna een derde van alle B2B-klanten zegt dat het moeilijk is om de juiste producten te vinden. Daar liggen kansen voor e-commerceondernemers. Een B2B webshop beter vindbaar maken kan veel nieuwe klanten opleveren. SEO content kan hier een belangrijke rol in spelen.
B2B-klanten werven
en overtuigen met content
Dat zoveel B2B-klanten moeite hebben de juiste producten te vinden weten we door een onderzoek van het Amerikaanse e-commerceplatform Intershop, dat gespecialiseerd is in B2B webshops. Het platform pleit voor een gepersonaliseerde shopervaring voor B2B-klanten, zodat die klanten de benodigde producten makkelijker kunnen vinden. Voordat het zover is, moeten klanten de webshop natuurlijk wel eerst kunnen vinden. Goede SEO copywriting kan ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw B2B webshop eerder kunnen vinden dan die van de concurrentie. Met een zoekwoordonderzoek kun je het zoekgedrag van je doelgroep in kaart brengen. Stem daar vervolgens de SEO-strategie op af om de B2B webshop beter vindbaar te maken.
Er wordt wel eens beweerd dat B2B heel anders werkt dan B2C, maar dat gaat eigenlijk alleen over de details. In beide gevallen moet de klant naar de webshop toe geleid worden en overtuigd worden om een aankoop te doen. Bij een B2C webshops gaan conversies meestal sneller, maar de middelen om een klant te overtuigen zijn vergelijkbaar. Kennisdeling over het product bijvoorbeeld. Daarmee help je de klant om de knoop door te hakken welk product het meest geschikt is. Bovendien geeft duidelijke informatie over de producten de klant het vertrouwen dat het bedrijf deskundig en betrouwbaar is.
Juist voor een B2B webshop is dat zeer belangrijk. Met een B2B-klant ga je meestal een relatie aan voor een langere tijd. Als de webshop een goede indruk maakt, ben je dus al goed op weg naar een potentieel terugkerende klant. Investeren in goede informatieve SEO content en een “over ons”-pagina die het bedrijf van zijn beste kant laat zien is dus zeker de moeite waard. Er wordt wel eens gezegd dat er bij B2B-klanten minder emotie komt kijken, maar de klant moet hoe dan ook overtuigd worden. Dat doe je het beste met content.
Laat duidelijk zien
waar producten te bestellen zijn
Als klanten de B2B webshop kunnen vinden, moeten ze de producten die ze willen kopen zo snel mogelijk kunnen vinden. Een duidelijke vormgeving en een heldere product- en categoriestructuur dragen daaraan bij. De structuur die het handigst is voor de e-commerceondernemer is dat niet altijd per se voor de bezoeker. Zorg dat de bezoeker in één oogopslag kan zien waar hij of zij de benodigde producten kan vinden. Verdeel de producten onder in categorieën en eventueel subcategorieën die handig zijn voor de klant. Meestal is het headermenu de beste plek hiervoor, omdat de bezoeker deze tijdens het laden van de pagina meteen ziet.
Ook de content zelf kan een klant helpen snel te vinden wat hij of zij nodig heeft. Uitgebreide informatiepagina’s over je producten kunnen ervoor zorgen dat de webshop een hogere Google-ranking krijgt. Is de bezoeker eenmaal op de pagina, dan kun je hem of haar met interne links naar de aankooppagina’s leiden. Let bij de interne linkbuilding wel goed op waar je de links plaatst. Te veel links in de eerste alinea’s kunnen verwarrend werken voor de klant. Idealiter staat er alleen een link naar het product waar de pagina over gaat in het begin van de tekst. Hier kun je tijdens het schrijven rekening mee houden.
Duidelijke metatitels en metadescriptions geven een bezoeker bovendien al in de zoekresultaten een beeld wat hij of zij van de webshop mag verwachten. Laat die velden dus niet leeg. De tekst die het algoritme van Google automatisch weergeeft is daar niet per se duidelijk over. Je kunt dus altijd beter zelf een metadescription (laten) schrijven die de klant laat zien welk product via de pagina te koop is. Een goede metadescription geeft vaak de doorslag als de klant nog niet weet welke webwinkel hij of zij moet bezoeken.
Vindbare B2B content
voor iedere Europese markt
Shopcontent heeft ervaring met copywriting voor zowel B2B webshops als B2C webshops. Daardoor weten we veel over de verschillen, maar zeker ook over de overeenkomsten tussen beide soorten webwinkels. Wie de klanten ook zijn, iedere webshop heeft productbeschrijvingen, categorieteksten en informatiepagina’s nodig. Deze content maakt webshops vindbaar en geeft potentiële klanten de benodigde informatie om een bestelling te plaatsen. De copywriters en vertalers van Shopcontent kunnen al deze soorten content voor je webshop schrijven en je zo veel werk uit handen nemen. Zowel voor consumenten als voor zakelijke klanten weten onze SEO-specialisten de juiste tone of voice te vinden.
We kunnen je B2B webshop vindbaar maken in bijna ieder Europees land. Shopcontent heeft tekstschrijvers en vertalers in dienst voor onder andere Nederlandse, Duitse, Franse, Engelse, Zweedse en Deense SEO content. We werken uitsluitend met native speakers om te kunnen garanderen dat de teksten goed gevonden en begrepen worden door je klanten op alle Europese markten. Hoe kan Shopcontent jouw B2B webshop beter vindbaar maken? Laat het ons weten via de mail, de telefoon of ons contactformulier. We zullen zo snel mogelijk een afspraak maken om te bespreken hoe we jouw contentwensen waar gaan maken.