content beter converteren

Hoe laat je content beter converteren?

Share:

Door goede SEO content wordt een webshop beter vindbaar. De doelgroep moet de webshop echter niet alleen kunnen vinden, maar ook een aankoop doen. Het liefst zien e-commerceondernemers natuurlijk dat ieder bezoek in een conversie eindigt. Dat is lastig, maar de juiste SEO content kan er zeker voor zorgen dat de pagina’s van jouw webshop beter converteren dan die van de concurrent. We vertellen je meer over hoe je content beter laat converteren.

Maak de weg naar een conversie
zo kort mogelijk

Een veelgemaakte fout is een bezoeker te veel laten zoeken. Als een potentiële klant de site binnenkomt, moet eigenlijk meteen al duidelijk zijn waar de producten die hij of zij zoekt te koop zijn. De headermenu’s van webshops zijn voor bezoekers soms lang niet zo duidelijk en vanzelfsprekend als voor de e-commerceonderneming. De kans dat een potentiële klant het opgeeft en naar een andere aanbieder gaat wordt groter naarmate hij of zij langer moet zoeken naar de gewenste producten. Je kunt de klant dus beter in de tekst waarop hij of zij de site binnenkomt naar het product waar de tekst over gaat toe leiden.

Als je productbeschrijvingen optimaliseert voor zoekmachines, kunnen geïnteresseerde klanten al op de bestelpagina binnenkomen. Dan is de weg naar een conversie het kortst. Op andere pagina’s kun je een bezoeker met prominente productwidgets of tekstlinks snel naar de relevante bestelpagina leiden. Dit is bovendien goed voor de SEO van die pagina, omdat de links die erheen lopen de relevantie vergroten. Verder is het belangrijk de check-out niet te veel drempels opwerpt. Zorg ervoor dat de formulieren waarop de klanten hun gegevens moeten invullen duidelijk en overzichtelijk zijn. Er moet een prettige flow zijn tussen het binnenkomen van de site en het plaatsen van de bestelling.

Leid de bezoeker niet af

Lange teksten met een hoge informatiedichtheid ranken over het algemeen goed. Bij lange teksten is de verleiding groot om informatie in de content te verwerken die slechts zijdelings met het hoofdonderwerp te maken heeft. Daar is niet per se iets mis mee, maar het kan afleidend werken. Als je te snel afwijkt van het hoofdonderwerp, kan de bezoeker denken dat hij of zij verkeerd zit en wegklikken. Gerelateerde informatie kun je altijd later in de tekst vermelden. Het begin van een tekst gaat idealiter alleen over het keyword in de h1.

Bezoekers kunnen niet alleen door tekst te snel afgeleid raken. Ook links naar minder relevante pagina’s die te vroeg in de tekst komen kunnen bezoekers snel naar de verkeerde plek leiden. Let daar dus op tijdens de interne linkbuilding. In de eerste twee alinea’s van de tekst kan het beste alleen een link naar het relevante product of de relevante categorie staan. Links naar minder koopgerichte pagina’s zijn goed voor de SEO-waarde van die pagina’s, maar die kunnen beter later in de tekst pas komen. Op landingspagina’s kun je eventueel ook productwidgets voor de relevante producten na de eerste alinea plaatsen.

Bezoekers aanspreken
met de juiste tone of voice

Er zijn verschillende manieren om de informatie op je webshop te verwoorden. Het is belangrijk om de bezoeker op de juiste manier aan te spreken. Of je de bezoeker met “u” of “jij” aanspreekt – en daar consequent in zijn – is daar een onderdeel van, maar ook de manier waarop je de informatie overbrengt. De manier waarop de tekst geschreven is moet toegankelijk en aantrekkelijk zijn voor de doelgroep. SEO-teksten voor B2B webshops zijn vaak wat formeler geschreven dan teksten voor B2C webshops. Maar ook zaken als zinslengte en woordkeuze kunnen bepalen of iemand een webshop prettig vindt om te bezoeken.

Ga er niet te snel van uit dat een klant iets wel begrijpt. Dat bedoelen we niet minachtend, maar zaken te snel als vanzelfsprekend aannemen kan tot onduidelijkheid leiden. En onduidelijkheid leidt tot ontevredenheid bij de bezoeker. Zolang je de juiste tone of voice daarin weet te vinden, zal een bezoeker zich niet snel betutteld voelen. Onduidelijkheid en de verkeerde tone of voice kunnen potentiële klanten daarentegen naar een concurrent toe jagen. Het is dus heel belangrijk om voor je aan SEO copywriting begint duidelijk in kaart te brengen wie de doelgroep is en hoe je die het beste aanspreekt.

Laat zien
dat de webshop te vertrouwen is

Oriënterende klanten vergelijken vaak verschillende aanbieders met elkaar. Hoewel prijs een rol speelt in de keuze van de webshop, moet een potentiële klant vooral het vertrouwen hebben dat hij of zij de bestelling ook daadwerkelijk gaat ontvangen. Laat dus zien dat de webshop te vertrouwen is. Klantbeoordelingen kunnen klanten bijvoorbeeld overtuigen dat ze hun bestelling met een gerust hart bij de webshop kunnen plaatsen. Daarvoor hoeft de webwinkel niet per se 100 procent positieve beoordelingen te hebben, maar laat wel zien dat je negatieve beoordelingen serieus neemt en naar oplossingen zoekt. Ook een SSL-certificaat laat bezoekers zien dat de webshop veilig is.

Met content kun je een potentiële klant eveneens overtuigen dat een webshop betrouwbaar is. De “over ons”-pagina is meestal een van de best bezochte pagina’s van een webshop. Klanten die twijfelen tussen twee of meer aanbieders bezoeken die pagina om te achterhalen bij welke webshop ze het beste gevoel hebben. Daar kun je dus laten zien wat jouw webshop zo goed maakt. Vertel wat over de missies van de webwinkel, hoe je die in de praktijk brengt en eventueel over de geschiedenis van het bedrijf. Bezoekers komen weliswaar niet op die pagina binnen, maar het kan wel de pagina zijn die ze tot een conversie overtuigt.

Duidelijke
metatitel en metadescription

Bezoekers die via Google of een andere zoekmachine de webshop binnenkomen zien eerst de metatitel en de metadescription voor ze de content op de site zien. Dat is namelijk wat er in de zoekresultaten te zien is. Wie wil dat zijn bezoekers op de site blijven moet er dus voor zorgen dat de metatitel en de metadescription de juiste indruk geven. Het is weliswaar mogelijk om de metadata leeg te laten, maar dan gaat het algoritme zelf op zoek naar een stuk tekst op de pagina dat de inhoud samenvat. En dat tekstvoorbeeld klopt niet altijd met de inhoud van de pagina.

De ruimte is beperkt. Een metatitel is 50 tot 60 tekens lang en een metadescription 120 tot 160 tekens, afhankelijk van de device waarop de bezoeker de zoekresultaten bekijkt. In die ruimte moet een korte, pakkende tekst komen die de gebruiker direct duidelijk maakt wat er op de pagina te zien is. Koopgerichte bezoekers zullen sneller op een link in Google klikken als ze weten dat ze daar het product kunnen kopen dat ze willen hebben. Oriënterende bezoekers zullen sneller op een informatiepagina of categoriepagina terechtkomen. Het is dan belangrijk dat ze weten welke informatie ze op die pagina’s kunnen verwachten.

Vormgeving en foto’s

Net zo belangrijk als de content zelf is hoe de pagina eruitziet. Daar kun je bij het schrijven van de content al rekening mee houden. Maak de alinea’s bijvoorbeeld nooit te lang. Een grote lap tekst van 200 woorden ziet er veel minder uitnodigend uit dan twee alinea’s van 100 woorden. Zelfs als de inhoud exact hetzelfde is. Deel de tekst op in prettig leesbare alinea’s. Geef met duidelijke h2’s aan wat de inhoud van de alinea’s is. Zo weet de bezoeker meteen waar hij of zij moet zijn. Goede h2’s met het juiste keywordgebruik zijn bovendien ontzettend belangrijk voor de SEO-waarde van een pagina.

Foto’s zijn een belangrijk onderdeel van de vormgeving. Als je visueel aantrekkelijke producten verkoopt, maken productfoto’s een pagina aantrekkelijker om op te blijven hangen. Maar ook als dat niet het geval is, is goede productfotografie onmisbaar voor conversie-optimalisatie. Goede productfoto’s bij de productbeschrijvingen geven klanten een duidelijke indruk wat ze van de artikelen mogen verwachten. Als het relevant voor de aankoop is, kun je de producten van verschillende kanten laten zien. Productfoto’s kunnen een langere tekst mooi opbreken. Wil je meer duidelijkheid scheppen over het formaat van de producten? Zet ze dan naast iets waaraan de klanten kunnen zien hoe groot de artikelen zijn.

Laat ook je content
beter converteren!

Bij Shopcontent schrijven we teksten die vindbaar zijn en goed converteren. Dat kunnen we onder meer in het Nederlands, Engels, Duits, Frans, Zweeds en Deens doen. Onze native copywriters en vertalers kunnen originele content schrijven, maar ook bestaande Nederlandse content vertalen. Heb je al een webshop vol content en wil je daar meer uit halen? Laat ons dan een content-audit doen om uit te zoeken waar conversie-optimalisatie mogelijk is. Maak vandaag nog een afspraak, dan laten we snel je content beter converteren.