Hoe vaak publiceer je een blog op een webshop?

Hoe vaak publiceer je een blog op een webshop?

Share:

Blogs zijn een interessant middel om bezoekers naar een webshop te leiden. Als blogs op een SEO-verantwoorde manier geschreven zijn, ranken ze in Google en kunnen potentiële klanten de webshop beter vinden. Maar blogs zijn ook een manier om bezoekers die de webshop al gevonden hebben terug te laten keren. Klanten die terugkeren zijn zeer waardevolle bezoekers. Dan moet het echter wel aantrekkelijk zijn om de webshop regelmatig te bezoeken. Nieuwe content speelt daar een grote rol in. Maar hoe vaak publiceer je een blog op een webshop? Dat nemen we graag met je door.

Waarom regelmatig
nieuwe blogs publiceren?

Op het eerste gezicht lijkt de vraag hoe vaak er een nieuwe blog op de webshop moet staan een eenvoudig antwoord te hebben. Bij voorkeur ziet een bezoeker bij ieder bezoek aan de webwinkel iets nieuws. Het is echter lastig om een precies aantal blogs per periode te geven. Als je iets verkoopt wat klanten regelmatig opnieuw kopen, zoals kleding, voedingsartikelen of elektronica met een korte levensduur, zal een bezoeker eerder terugkeren dan bezoekers van een webshop die dure consumentenelektronica of voertuigen verkoopt. En juist voor een assortiment dat tot herhaalaankopen uitnodigt is een blog een handig middel om klanten betrokken te houden.

Een webshop in artikelen met een korte levensduur zal normaal gesproken dus vaker een nieuwe blog nodig hebben dan een webwinkel met producten die mensen jarenlang gebruiken. Toch is het ook voor zulke webshops belangrijk om met enige regelmaat nieuwe blogs te publiceren. Als een bezoeker op je blog klikt en ziet dat je al maanden niets gepubliceerd hebt, nodigt dat niet uit om terug te komen. Bezoekers moeten in feite zien dat er regelmatig iets online gezet wordt wat ze interessant vinden. Een bezoeker die al geïnteresseerd is in informatie over het assortiment zal namelijk sneller een aankoop doen.

Veel professionele bloggers gebruiken een vuistregel dat er drie keer per week iets nieuws op een blog moet staan. De gemiddelde bezoeker zal dan bij ieder bezoek iets nieuws zien, maar het is voor de contentafdeling nog wel bij te houden. Voor een webshop is de publicatiefrequentie echter volledig afhankelijk van het assortiment. Drie keer per week kan nuttig zijn als bezoekers vaak nieuwe bestellingen bij je moeten plaatsen. Kopen klanten artikelen bij je die ze langere tijd gebruiken? Dan kan het al voldoende zijn om maandelijks of iedere twee weken een nieuwe blog te publiceren.

Waarover
moeten de blogs gaan?

Het uitgangspunt voor een blog moet zijn om de bezoeker interessante informatie te geven. Bij veel webshops zijn de blogs een soort nieuwsrubriek. Een blog is dus het perfecte middel om mensen die al klant zijn te informeren over nieuwe producten. Maar je kunt een blog bijvoorbeeld ook gebruiken om geïnteresseerden te vertellen over een toepassing van de producten die de laatste tijd erg populair is. Vaak tref je op de blog van een webshop informatie aan die je niet snel in een productbeschrijving of op een landingspagina zou vinden. Dit kun je gebruiken als inspiratie voor nieuwe blogonderwerpen.

De kwaliteit van de content moet wel altijd de hoogste prioriteit hebben. Je kunt wel iedere dag een nieuwe blog publiceren, maar als klanten niets aan de inhoud hebben, haken ze af. En dat wil je juist niet. Het doel van een blog is om bezoekers uit te nodigen om terug te komen. Bovendien is het belangrijk om de blogonderwerpen voldoende af te wisselen. Deels omdat dat de lezer geïnteresseerd houdt, maar ook met het oog op zoekmachineoptimalisatie. Wil je dat Google-gebruikers de site kunnen vinden, dan moet je voorkomen dat je meerdere blogs met hetzelfde focuskeyword publiceert.

Actuele aanleidingen kunnen wel een reden zijn om blogs te schrijven over onderwerpen die al behandeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan feestdagen, vakanties, het begin van een schooljaar, Black Friday of andere momenten waarop meer dan normaal verkocht wordt. Vaak wordt dit soort blogs echter geschreven om klanten die de webshop vaker bezoeken te informeren. Blogs die nieuwe bezoekers naar de webshop moeten leiden kun je beter over unieke onderwerpen schrijven. Ook voor mensen die de webwinkel vaker bezoeken is dit gunstig. Zij lezen dan iedere keer iets wat ze nog niet wisten, wat aanspoort om vaker terug te komen.

Shopcontent denkt mee
over je blogs

Bij Shopcontent hebben we jarenlange ervaring in het schrijven van blogs voor webshops. We denken daarom graag met je mee over de onderwerpen voor je blogs en hoe vaak er nieuwe blogs gepubliceerd moeten worden. We schrijven blogs die prettig leesbaar zijn voor bestaande klanten, maar kunnen je ook helpen met blogs die nieuwe klanten naar de webshop toe leiden. Indien nodig kunnen we een zoekwoordonderzoek uitvoeren om een indruk te krijgen wat potentiële klanten graag over je assortiment willen weten. Zo’n keywordonderzoek is een waardevolle bron van informatie waar we veel inspiratie voor blogartikelen uit kunnen putten. Maar we luisteren natuurlijk ook graag naar jouw eigen ideeën.

Wil je naast de Nederlandse en de Belgische markt ook andere Europese markten veroveren? Shopcontent heeft tekstschrijvers en vertalers in dienst voor alle grote Europese talen. Onze copywriters Duits, Frans, Engels, Zweeds, Deens en Spaans zijn allemaal native speakers, wat tot vindbare en goed converterende teksten leidt. Al onze SEO copywriters kunnen zowel blogs als categorieteksten, productbeschrijvingen en andere informatiepagina’s schrijven. Lijkt jou dat wel wat? Laat ons dan weten wat jouw contentwensen zijn. Dit kan telefonisch, per mail of via ons contactformulier. We zullen snel een afspraak maken om de details en de mogelijkheden te bespreken.