Hoe bepaal ik mijn blogonderwerpen?

Share:

Een blog is een nuttige toevoeging voor een webshop. Je kunt klanten op een blog informatie geven waar elders geen plek voor is en de teksten gebruiken voor de interne linkbuilding. Houd je tijdens het schrijven rekening met SEO, dan wordt de blog van je webshop ook nog eens een extra kanaal waarlangs bezoekers de webshop kunnen binnenkomen. Het is dan wel belangrijk dat er met enige regelmaat iets nieuws op staat. Sommige e-commerceondernemers zijn al snel door hun onderwerpen heen en vragen zich af: hoe bepaal ik mijn blogonderwerpen? We helpen je op weg met een aantal tips.

Laat je inspireren door het zoekwoordonderzoek

Voor je met SEO-copywriting begonnen bent, heb je waarschijnlijk al een zoekwoordonderzoek uitgevoerd of uit laten voeren. Vooral de longtail keywords in het onderzoek kunnen een goede inspiratiebron zijn voor nieuwe blogonderwerpen. Een vraag die uit meer dan vier woorden bestaat zal niet snel als focuskeyword van een categoriepagina gekozen worden. Voor een blog kan dat prima. Het beantwoorden van vragen waar klanten mee zitten maakt een site interessant om te bezoeken. Bovendien is het goed voor de website-autoriteit van de webwinkel als er veel informatieve content van goede kwaliteit op staat. Het algoritme van Google gaat er dan van uit dat elke nieuwe pagina die het indexeert relevant is.

Longtail keywords hebben in de meeste gevallen een lager zoekvolume dan algemenere short tail keywords. Het komt echter vaak voor dat Google-gebruikers dezelfde vraag op verschillende manieren formuleren. Wie op “hoe schrijf je een blog?” zoekt, wil bijvoorbeeld hetzelfde weten als iemand die op “hoe moet je een blog schrijven?” zoekt. Tel je die zoekvolumes bij elkaar op, dan wordt het aantal bezoekers dat via het blog de webshop binnen kan komen al behoorlijk interessant. Normaal gesproken is de formulering met het hoogste zoekvolume de beste keuze om als focuskeyword en in de h1 te gebruiken.

Blogs over actuele ontwikkelingen

Een blog is bij uitstek de plek waar je klanten op de hoogte kunt houden van actuele ontwikkelingen binnen het bedrijf. Als je nieuwe producten bij geïnteresseerde klanten onder de aandacht wilt brengen, is een blog daar ideaal voor. Dat is al helemaal het geval als bezoekers je blog al volgen. Dit zijn immers mensen die al geïnteresseerd zijn in het assortiment dat je aanbiedt. Zien zij via jouw blog een nieuw product dat ze willen hebben, dan is de kans relatief groot dat hun bezoek in een conversie eindigt. Maar ook voor nieuwe bezoekers kan een blog over actuele ontwikkelingen interessant zijn.

Speciale acties of aanbiedingen zijn ook actuele ontwikkelingen. Als je een speciale actie hebt, kun je daar mooi iets over schrijven op je blog. Combineer dit met berichten op sociale media en eventueel een nieuwsbrief, dan bereik je al een flink aantal geïnteresseerde klanten voor je ook maar een cent aan advertenteren op zoekmachines hebt uitgegeven. Een blog is een veel voordeliger middel om in te zetten dan adverteren. Heb je een blog over nieuwe producten volgens SEO-richtlijnen geschreven? Dan zal het bovendien langere tijd goed ranken zonder dat je daar steeds opnieuw in hoeft te investeren.

Wat is handig voor de klant om te weten?

Een goede vraag om jezelf te stellen bij het bepalen van blogonderwerpen is: wat is handig voor de klant om te weten? Dat zijn misschien niet altijd onderwerpen waar veel klanten op zoeken, maar ze kunnen bezoekers wel helpen om een keuze te maken. Daarmee werkt dat soort content conversieverhogend. In iedere branche willen klanten weten waar ze op moeten letten als ze een bepaald product kopen. Verder kun je in een blog gedetailleerde informatie geven over onderhoud en kleine reparaties, zodat je blog een soort kennisbank wordt. Blogs over redenen waarom bezoekers een bepaald product moeten hebben werken goed in de modebranche en de consumentenelektronica.

Verschillende producten die op elkaar lijken met elkaar vergelijken doen het altijd goed op een blog. Sommige e-commerceondernemers doen dit al in hun categorieteksten, maar op een blog kun je het wat specifieker aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over welke producten geschikt zijn voor een specifieke toepassing en waarom. Of je laat zien welke producten voor welk onderdeel van die toepassing de beste keuze zijn. Vul de tekst aan met duidelijke interne links of voeg productwidgets toe om bezoekers direct naar de productpagina’s te leiden waar ze de artikelen kunnen bestellen. Hoe korter je die weg maakt, des te groter is de kans op een conversie.

Ook blogs over goede blogonderwerpen?

Bij Shopcontent realiseerden we ons al vroeg wat een blog voor een webshop kan doen. We hebben daarom ruime ervaring in blogs schrijven voor webshops op verschillende Europese markten. Heb je moeite om blogonderwerpen te bedenken? We denken graag met je mee. Onze werkwijze is gebaseerd op de uitgebreide productkennis van onze klanten. Die verwerken we in prettig leesbare blogs die gevonden worden door de doelgroep. Daarnaast kunnen we onder meer productbeschrijvingen, categorieteksten en andere informatiepagina’s voor de webshop schrijven. Zo nemen we je veel werk uit handen en leveren we SEO content van topkwaliteit.

We hebben tekstschrijvers en vertalers in dienst die content kunnen schrijven in onder meer het Nederlands, Duits, Engels, Frans, Zweeds en Deens. Zij zijn allemaal native speakers, waardoor ze content schrijven die aansluit bij de doelgroep. Wil je weten hoe we onze SEO-specialisten voor jouw webshop in kunnen zetten? Of wil je eens met ons overleggen over blogonderwerpen? Bel ons, mail ons of vul ons contactformulier in voor een afspraak.