Grootste SEO valkuilen

Wat zijn de grootste SEO-valkuilen?

Share:

Hoe hoog een pagina in Google staat is afhankelijk van verschillende factoren. Goede SEO content is op al deze factoren geoptimaliseerd. Dat betekent ook dat er bij verschillende aspecten van een tekst iets mis kan gaan waardoor de content niet al zijn SEO-mogelijkheden benut. Wie zich bewust is van de grootste SEO-valkuilen kan daar bij het schrijven en publiceren van de content rekening mee houden. We nemen de meest voorkomende SEO-valkuilen met je door. Het voorkomen van deze optimalisatiefouten zal de Google-ranking van je webshop ten goede komen.

Overoptimaliseren op een keyword

Zoekmachineoptimalisatie is al jaren meer dan zorgen dat het focuskeyword zoveel mogelijk voorkomt op de pagina. Vroeger kon dat ervoor zorgen dat een pagina op bepaalde keywords hoger stond dan die van een concurrent. Tegenwoordig maken de meeste zoekmachines echter gebruik van zelflerende algoritmes. Bij Google heet dit algoritme RankBrain. Deze algoritmes leren steeds beter om keywordspam te herkennen. Een pagina die overmatig geoptimaliseerd is op een bepaald keyword zal vandaag de dag daarom niet beloond worden met een hogere ranking. Sterker nog: keywordspam of keyword stuffing wordt tegenwoordig eerder bestraft met een lagere ranking. Dat moet je dus vermijden.

Hoe vaak het focuskeyword in een tekst voorkomt staat bekend als de keyword density. Dit wordt uitgedrukt in een percentage. Bij een te lage keyword density bestaat het risico dat het algoritme niet begrijpt waar de tekst over gaat. Een te hoge keyword density komt dan weer over als keyword stuffing. Heb je content op de webshop staan waar het focuskeyword erg vaak in voorkomt? Probeer dan te variëren met synoniemen of bouw de zinnen anders op. Zo leert het algoritme verbanden tussen gerelateerde keywords ook nog eens beter herkennen. Ook in de koppen en tussenkoppen is variëren met keywords aan te raden. Keywordgebruik is ingewikkelder dan in een percentage is uit te drukken, maar het is een aardige richtlijn.

Meerdere pagina’s op hetzelfde keyword optimaliseren

Voor e-commerceondernemers lijkt het misschien een goed idee om verschillende pagina’s te optimaliseren op hetzelfde keyword. Sommige ondernemers denken dat ze zo meerdere plekken in de top 10 van Google kunnen veroveren op bepaalde populaire keywords. In werkelijkheid werkt dit echter verwarrend voor het algoritme. Het begrijpt dan niet meer welke pagina binnen de site het meest relevant is voor de gebruikers. Twee pagina’s van dezelfde site concurreren dan in feite met elkaar voor een hoge Google-ranking. In de meeste gevallen is het resultaat dat beide pagina’s lager in de organische zoekresultaten komen te staan dan als er één goede, geoptimaliseerde pagina zou zijn. Of er rankt maar één pagina en de rest niet.

Het risico op deze SEO-valkuil is het grootst als je veel verschillende informatiepagina’s hebt over een populair product. Als je regelmatig content over populaire artikelen publiceert op de blog van de webshop bijvoorbeeld. Het is zeker geen taboe om veel pagina’s te vullen met informatieve content over producten die goed verkopen of veel marge hebben. Zorg er in zo’n geval echter wel voor dat elke pagina een andere insteek heeft. Zo heeft iedere pagina iets unieks te bieden waar de bezoeker ook daadwerkelijk iets aan heeft. Dat maakt de webshop gebruiksvriendelijker voor de klant en laat de content ranken op de meest relevante keywords.

Duplicate content

We spreken over duplicate content als exact dezelfde tekst op twee of meer pagina’s staat. Dit kan binnen de site het geval zijn, maar het kan ook voorkomen dat op twee verschillende sites dezelfde content staat. Vaak gebeurt dit bij productbeschrijvingen die bijvoorbeeld letterlijk van de fabrikant zijn overgenomen. Het algoritme van een zoekmachine raakt hierdoor in de war, omdat het niet meer begrijpt welke pagina het meest relevant is bij de keywords. Verder kan het voorkomen dat om technische redenen een pagina twee keer binnen een site voorkomt. Dat kan onbedoeld voor grote problemen met de vindbaarheid van de webshop zorgen.

Er zijn verschillende manieren om problemen door duplicate content te voorkomen. Misschien wel de belangrijkste oplossing is om voor iedere pagina van de webshop unieke content te schrijven. Heb je verschillende storeviews in dezelfde taal, bijvoorbeeld op aparte webshops voor Nederland en Vlaanderen? Met het juiste gebruik van hreflangs kun je het algoritme laten weten welke pagina’s in welk gebied geïndexeerd moeten worden. Dan hoef je niet voor ieder product apart een unieke tekst te schrijven, al is het voor de duidelijkheid wel een pre om Nederlandse content te vervlaamsen en op de Belgische markt aan te passen. Voor pagina’s die Google niet moet indexeren kun je bijvoorbeeld een nofollow of noindex inzetten.

Inhoudelijk slechte content

Keywordgebruik is nog altijd een belangrijke factor in het bepalen hoe een pagina moet ranken. Het is echter niet meer het enige waarop het algoritme van een zoekmachine let. Zelflerende algoritmes leren steeds beter herkennen waar gebruikers echt naar op zoek zijn. En dat gaat bijna altijd om waardevolle informatie. Zelfs bezoekers die op het punt staan om over te gaan tot een aankoop zijn in de eerste plaats op zoek naar informatie over de producten die ze willen kopen. Ze hebben vragen waar ze antwoorden op zoeken. Hierdoor wordt de informatiewaarde van een pagina steeds belangrijker voor de Google-ranking.

Goede SEO content is dus informatieve content. Als er geen informatie op de pagina staat waar de bezoeker iets aan heeft, zal hij of zij wegklikken. En dat heeft een negatief effect op de Google-ranking. Dat kan ook gebeuren als de schrijfstijl en de tone of voice van de content niet aansluit op wat de doelgroep verwacht. Zorg dus dat je bezoekers op de juiste manier aanspreekt met informatie waar ze iets aan hebben. Hier heeft de webshop op verschillende manieren wat aan. De informatieve content rankt goed en bezoekers zien de webshop als een betrouwbare aanbieder, wat conversieverhogend werkt.

Content na publicatie niet meer aanpassen

Sommige webshops hebben goede informatieve content, maar passen de content na publicatie niet meer aan. Dat kan problematisch worden, omdat actualiteit een rol speelt bij het bepalen van de ranking. Het algoritme kan zien wanneer een pagina voor het laatst is bijgewerkt. Zijn er twee pagina’s verder gelijkwaardig? Dan geeft het algoritme voorrang aan de pagina die het meest recent een update gehad heeft. Eigenlijk is dat ook wel logisch. Recent aangepaste informatie geeft normaal gesproken de actuele situatie beter weer. Zelfs bij de beste informatieve content is het dus raadzaam om de tekst zo nu en dan aan te passen.

Bij webwinkels is er bijna altijd wel een reden om content aan te passen. Er komen producten bij en andere gaan er weer af. Of er verandert iets aan de toepassing van de artikelen. Ook is het een goed idee om regelmatig een nieuw zoekwoordonderzoek uit te voeren. Het zoekgedrag van de doelgroep wil nog wel eens veranderen. Soms komt dat door veranderingen in technologie, maar het kan ook voorkomen dat bezoekers na verloop van tijd andere vragen over het assortiment hebben. Vooral de longtail keywords in het onderzoek geven hier een duidelijk beeld van. Hier kun je de content op aanpassen. Zo wordt de content relevanter en daarmee zoekmachinevriendelijker.

Geen zoekwoordonderzoek uitvoeren

Ondernemers kennen hun markt vaak erg goed. Toch kan het zoekgedrag van de doelgroep anders zijn dan verwacht. Voordat er ook maar een letter aan SEO content geschreven wordt, is het dus belangrijk dat er een zoekwoordonderzoek uitgevoerd wordt. Zo wordt precies duidelijk welke keywords de doelgroep gebruikt om bij de producten in het assortiment van de webshop uit te komen. Bovendien laat een keywordonderzoek zien wat de doelgroep precies over het assortiment wil weten. Deze informatie kun je gebruiken om te bepalen welke informatieve content er op de webwinkel moet komen. Zoekwoordonderzoeken zijn onmisbaar voor het bepalen van de SEO-strategie.

Een andere SEO-valkuil waar e-commerceondernemers voor moeten oppassen is om geen zoekwoordonderzoek uit te voeren als ze een buitenlandse storeview starten. Natuurlijk moet de relevante content dan vertaald worden. Content vertalen heeft echter weinig zin als je niet precies weet welke keywords de buitenlandse doelgroep gebruikt. Misschien zijn de vertalingen die je voor je belangrijkste producten gebruikt niet de termen waarop je buitenlandse klanten zoeken. Zelfs tussen twee landen waar dezelfde taal gesproken wordt kunnen de verschillen groot zijn. Denk bijvoorbeeld aan de verschillen tussen het Nederlands en het Vlaams. Voer dus voor elke storeview apart een zoekwoordonderzoek uit.

Onduidelijke koppen

Koppen en subkoppen (h2’s en h3’s) hebben verschillende functies in SEO content. Goede koppen laten bezoekers zien waar ze de precieze informatie die ze zoeken in de tekst kunnen vinden. Daarnaast geven de h1, de h2’s en de h3’s van een pagina het algoritme een indruk waar de tekst over gaat. Het algoritme leest de koppen en subkoppen namelijk voor de lopende tekst. Een kop op een vindbare pagina is dus wezenlijk anders dan een tussenkop in een krant of tijdschrift, waar een tussenkop de lezer vooral nieuwsgierig moet maken. In SEO content moet de h2 zo duidelijk zijn dat de bezoeker precies weet welke informatie eronder staat.

Voor de h2’s kun je inspiratie halen uit het zoekwoordonderzoek. Een uitgebreid onderzoek laat namelijk zien welke vragen potentiële klanten precies over de producten hebben. Deze informatie kun je gebruiken om de subonderwerpen van een pagina te bepalen. Verwerk je veel gestelde vragen of informatie waar veel naar gezocht wordt in de h2’s? Dan komt dat de vindbaarheid van de pagina ten goede. Tegelijkertijd zien Google-gebruikers nadat ze op de pagina geklikt hebben in één oogopslag waar ze in de tekst moeten zijn. Onduidelijke koppen maken een tekst minder toegankelijk, waardoor meer bezoekers afhaken.

Linkbuilding op de verkeerde anchorteksten

Interne linkbuilding is prettig voor zowel de klant als de e-commerceonderneming. Links laten bezoekers snel zien waar ze op de site moeten zijn voor meer informatie. Maar ze bepalen ook deels de Google-ranking. Het algoritme ziet pagina’s waar veel naartoe gelinkt wordt als zeer relevant. Dat moet echter wel zorgvuldig gebeuren. Nog veel te vaak staan de links op teksten als “klik hier” of “meer informatie”. In plaats daarvan kan de link beter staan op het keyword dat relevant is voor de pagina waarnaar verwezen wordt. Normaal gesproken zal dat de naam van het product of het hoofdonderwerp van de pagina zijn.

Hier help je het algoritme van de zoekmachine mee. Dat leert hierdoor beter begrijpen wat de verbanden tussen bepaalde termen zijn. Dat kan de SEO-waarde van de content ten goede komen. Let ook goed op waar de links precies in de tekst staan. Leid bezoekers niet af met grote hoeveelheden links in het begin van de tekst. Dit maakt een drukke indruk en leidt bezoekers bovendien te snel van de pagina af. Idealiter staat aan het begin alleen een link naar het product waar de tekst over gaat. Naar andere pagina’s kun je altijd later in de tekst nog linken.

Metadata niet of verkeerd invullen

Bij de meeste webwinkels komt het merendeel van de bezoekers de site binnen via Google. Nog voordat ze de content op de webshop zien, zien bezoekers dus eerst de metatitel en de metadescription. Dit zijn de klikbare kop en de korte tekst zoals die in de zoekresultaten staan. Op basis van die metadata bepalen bezoekers of ze de pagina bezoeken. De metatitel en de metadescription zijn geen verplichte velden. Als je ze niet invult, zoekt Google zelf een stuk uit. Die tekst hoeft niet altijd goed weer te geven waar de pagina over gaat. Als die tekst te lang is, breekt Google hem bovendien af, wat enigszins slordig oogt.

Het is dus altijd een beter idee om de metadata wel in te vullen. Dan heb je zelf de volledige controle over wat potentiële klanten te zien krijgen. Een goede metadescription geeft in het kort weer waar de pagina over gaat of laat de USP’s van de webshop zien. Zeggen dat je de laagste prijzen biedt trekt weinig extra bezoekers, maar andere serviceteksten kunnen de site aantrekkelijker maken. Gratis verzending of snelle bezorging zijn hier voorbeelden van. Houd er wel rekening mee dat de ruimte beperkt is. Een metadescription is tussen de 120 en 155 tekens lang. Metatitels slechts zo’n 55 tekens.

Trap niet in SEO-valkuilen!

Bij Shopcontent zijn we al sinds 2012 gespecialiseerd in SEO content voor webshops. In die tijd hebben we precies geleerd wat de grootste SEO-valkuilen zijn. Omdat we ons hier bewust van zijn, kunnen we deze valkuilen goed vermijden. Als gevolg daarvan schrijven we content die door de juiste mensen gevonden wordt en goed converteert. Onze tekstschrijvers en vertalers zijn dagelijks met SEO copywriting bezig. Ze hebben daarom altijd actuele werkervaring in zoekmachineoptimalisatie en ontwikkelen zich met de veranderingen van de algoritmes mee. Deze expertise zetten onze copywriters graag in om jouw webshop beter vindbaar te maken bij de juiste doelgroep.

Wil je een nieuwe webshop openen en heb je daar veel content voor nodig? Shopcontent kan je helpen met goede productbeschrijvingen, categorieteksten, landingspagina’s, blogs en servicepagina’s. Maar ook als je al een goedlopende Nederlandstalige storeview hebt en andere Europese markten wilt veroveren kun je op ons rekenen. We kunnen bestaande content vertalen naar onder meer het Duits, Frans, Engels, Spaans, Deens en Zweeds. Omdat we uitsluitend met native speakers werken, sluit de content gegarandeerd aan op de verwachtingen van de buitenlandse doelgroep. Bel ons, mail ons of vul ons contactformulier in, dan maken we snel een afspraak.