Bij Shopcontent kunnen we content voor webshops schrijven en vertalen. Wil je daarvoor eerst weten hoe het ervoor staat met de bestaande content op je webshop? Dan kun je ons ook vragen om een content-audit uit te voeren. We controleren dan of de SEO van de teksten op de webshop in orde is en brengen in kaart waar nog SEO-kansen liggen. We leggen je graag uit waar onze content-audits op controleren. Zo weet jij wat je aan een content-audit hebt.
Keywordgebruik en koppen
Keywordgebruik speelt een cruciale rol in de vindbaarheid van een webshop. De keywords die de doelgroep gebruikt om bij de producten in jouw assortiment uit te komen moeten in de tekst staan. Zo begrijpen Google en andere zoekmachines dat de content relevant is bij die keywords. En klanten zien dat de content over de artikelen gaat waar ze naar op zoek zijn. Het focuskeyword mag echter ook weer niet te vaak in een tekst voorkomen. Dan bestaat namelijk het risico dat het algoritme van Google dit als keywordspam ziet en de pagina straft met een lagere ranking.
Goed keywordgebruik is een combinatie van het focuskeyword en gerelateerde keywords. Die aanpak heeft verschillende voordelen. Potentiële klanten die andere keywords gebruiken kunnen de productbeschrijvingen, categorieteksten en informatiepagina’s zo ook vinden. Bovendien help je de algoritmes van zoekmachines zo om verbanden tussen belangrijke keywords te leren herkennen. Zo leren algoritmes steeds beter begrijpen welke inhoud de content te bieden heeft en wat de intenties van de gebruikers zijn. Een zoekwoordonderzoek geeft het meest complete beeld van de gerelateerde keywords waar de doelgroep op zoekt. De gerelateerde zoekopdrachten die Google zelf onder aan de pagina vermeldt geven echter ook al een aardige indruk.
Ook in de koppen moet het keywordgebruik kloppen. Het algoritme van Google leest de h1’s en h2’s namelijk eerst om te begrijpen waar de pagina over gaat. In de h2’s moet de inhoud van de tekst dus duidelijk terugkomen. Het focuskeyword moet echter ook in de koppen niet te vaak gebruikt worden. Tussenkoppen met synoniemen of vragen die veel Google-gebruikers stellen zijn een betere oplossing dan de koppen op één keyword optimaliseren.
Spelfouten,
schrijfstijl en tekstopbouw
Veel e-commerceondernemers verkijken zich nog altijd op het belang van foutloos geschreven content. Direct gezien hebben spelfouten namelijk geen invloed op de Google-ranking van een pagina. Staan er te veel op, dan kan de pagina echter onprofessioneel overkomen. Daardoor zullen meer klanten terugkeren naar de zoekresultaten. Voor het algoritme van Google is dit een teken dat de pagina blijkbaar niet relevant was voor de bezoeker. Als dit te vaak gebeurt, zal de pagina gaan zakken in de organische zoekresultaten. Content zonder taal- en spelfouten is dus zowel goed voor de reputatie van een webshop als voor de Google-ranking.
Schrijfstijl en tekstopbouw zijn minstens net zo belangrijk. Pakkend geschreven teksten houden bezoekers op een site. Te lange zinnen kunnen bezoekers daarentegen afschrikken. Zeker als er te veel aan het begin van de tekst staan. Goede content staat en valt bij de jusite wisselwerking tussen korte en lange zinnen. Bovendien is de kans dat een bezoeker langer op de pagina blijft veel groter als de tekst is opgedeeld in hapklare brokken. Als een zeer lange alinea het eerste is wat een bezoeker ziet, nodigt dat niet uit om op de pagina te blijven. Vaak is dat vrij eenvoudig op te lossen door lange alinea’s op te delen in twee kortere.
Categorie-
en productstructuur
De meeste e-commerceondernemingen hebben hun producten onderverdeeld in categorieën. Afhankelijk van het productaanbod kunnen daar ook nog subcategorieën aan te pas komen. Voor de conversieratio van een webshop is het wel belangrijk dat het meteen duidelijk is voor bezoekers waar ze moeten zijn als ze de shop binnenkomen. Idealiter staan er zo min mogelijk obstakels tussen de pagina binnenkomen en het plaatsen van een bestelling. Met een heldere categorie- en productstructuur in een duidelijk menu maak je het makkelijker voor iemand die de site binnenkomt om te vinden waar hij of zij moet zijn.
Verder is het belangrijk om goed na te denken over waar bepaalde producten binnen die structuur staan. Het is bijvoorbeeld verleidelijk om alle producten onder een categorie of subcategorie in alfabetische volgorde te zetten. Dat is overzichtelijk en zo kan de klant makkelijk vinden waar hij of zij heen moet. Toch is dat niet altijd de beste optie. Vooral bij een grote catalogus kan het handiger zijn om de producten die het best verkopen of de grootste marge hebben bovenaan te zetten. Zo vindt de klant ze sneller en is de route naar een aankoop korter.
Qua content zijn categorieën en producten eveneens interessant. Categorieën zijn vaak gebaseerd op short tail keywords met een hoog zoekvolume en krijgen daarom de meeste aandacht. Goede productbeschrijvingen zijn echter ook erg belangrijk. Longtail keywords, zoals een product met een merk of een aantal attributen, hebben vaak een lager zoekvolume, maar ze converteren meestal wel beter. Het is daarom vaak lonend om volgens SEO-richtlijnen unieke productbeschrijvingen te (laten) schrijven. Dat maakt de producten namelijk beter vindbaar in Google.
Inhoud
en informatievoorziening
Informatieve content speelt een steeds grotere rol in de Google-ranking. Zelfs de meest koopgerichte bezoekers zijn namelijk in de eerste plaats op zoek naar informatie. Ze hebben vragen over bijvoorbeeld het gebruik of het onderhoud van de producten. Of ze willen weten welk van verschillende op elkaar lijkende artikelen het beste bij de beoogde toepassing passen. Geeft jouw webshop antwoord op die vragen, dan wordt de site eerder gevonden en is hij ook eerder een aantrekkelijke optie voor een potentiële klant. Die antwoorden kun je geven in uitgebreide categorieteksten of productbeschrijvingen, maar bijvoorbeeld ook op losse landingspagina’s of op een blog.
Door tijdgebrek komen veel e-commercenemers niet aan dit soort informatieve content toe. Je laat echter veel bezoekers schieten als de webshop deze content niet heeft. Goede informatieve teksten dragen bij aan de website-autoriteit van de webwinkel. Staat jouw webshop bekend als een betrouwbare bron van informatie? Dan heeft dit een gunstig effect op de Google-ranking van alle pagina’s binnen het domein. Bovendien laat goede informatieve content de bezoekers zien dat je deskundig bent. Bij veel bezoekers wekt dit het vertrouwen dat het goed gaat komen met hun bestelling. Hiermee is goede informatieve content zeker ook van invloed op de conversieratio.
Metatitels
en metadescriptions
Hoe goed de content op een webshop ook is; het is normaal gesproken niet het eerste wat een potentiële bezoeker ziet. Bezoekers besluiten meestal of ze een pagina bezoeken op basis van de metatitel en de metadescription. Dit is wat een gebruiker tussen de zoekresultaten in Google ziet. Het is meestal niet verplicht om deze metadata in te vullen. Doe je dit niet, dan gaat het algoritme van Google zelf op zoek naar een fragment uit de tekst om als voorbeeld weer te geven. Er is echter geen enkele garantie dat het algoritme een tekstfragment selecteert dat de inhoud van de pagina goed samenvat.
Het is dus verstandig om de metatitel en de metadescription wel in te vullen. Goede metadata geven in het kort weer wat de intentie van de content is en wat de bezoeker van de inhoud mag verwachten. Daar is niet veel ruimte voor. Afhankelijk van de device waarop de pagina bekeken wordt, kan een metadescription tussen de 120 en de 160 tekens zijn. Een metatitel is zelfs slechts 50 tot 60 tekens. Google kapt alles wat te lang is af. Er kan dus beter een goede, pakkende tekst in staan die op de juiste lengte is. Dat vinden de meeste gebruikers ook nog eens een stuk professioneler ogen dan een afgebroken metatitel of metadescription.
Shopcontent
brengt je SEO-kansen in kaart
Een webshop vullen met goed vindbare SEO content kan een behoorlijke klus zijn. Shopcontent kan je daarbij helpen. We hebben copywriters en vertalers in dienst voor alle grote Europese markten. We kunnen het ons echter voorstellen als je eerst wilt weten hoe je webshop er SEO-technisch aan toe is voor je ons benadert voor SEO copywriting. Laat ons een content-audit uitvoeren om in kaart te brengen waar je SEO-kansen precies liggen. Daarna kunnen we overleggen hoe we de SEO-strategie daarop gaan aanpassen.
Interesse in een content-audit? Vul het aanvraagformulier op onze content-auditpagina in en we zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen over de details.