Wat staat er op een goede homepage

Wat staat er op een goede homepage?

Share:

De homepage is als het ware de etalage van een webwinkel. Daar kun je klanten laten zien wat ze van de webshop mogen verwachten en waarom ze daarvoor juist bij jou moeten zijn. Een belangrijke pagina waar een e-commerceonderneming serieus werk van moet maken dus. Helaas zien we het nog maar al te vaak fout gaan. Veel webshops hebben een homepage die de bezoekers geen duidelijk beeld geeft wat ze kunnen verwachten. Maar wat staat er op een goede homepage? En hoe belangrijk is het dat de homepage goed vindbaar is?

Een goede homepage:
waar let je op?

Het belangrijkste aan een homepage is dat een bezoeker zo snel mogelijk ziet wat je doet en waarom hij of zij daarvoor bij jou aan het juiste adres is. Zorg dus dat dat meteen zichtbaar is op het gedeelte dat de bezoeker als eerste ziet als hij of zij de site bezoekt. Bovendien moet dat op iedere device het geval zijn. Bezoekers moeten niet eerst langs een grote foto hoeven scrollen voor ze kunnen zien welke producten je aanbiedt. Het liefst ziet een klant in die eerste oogopslag een menu met de belangrijkste categorieën en een introductietekst over de webwinkel.

In die introductietekst vertel je kort welke producten of diensten je aanbiedt en waarom jouw webshop van Adobe commerce daarvoor de beste optie is. Later op de pagina kun je eventueel nog wat uitgebreider vertellen over de webshop. Je hoeft hier niet in detail over het bedrijf te vertellen; daar is de “over ons”-pagina al voor. Schrijf ook niet over ieder product dat je verkoopt. Dat gebeurt in de etalage van een stenen winkel ook niet. Laat op de homepage alleen de meest populaire producten en de beste aanbiedingen zien, bij voorkeur met links of productwidgets die naar de aankooppagina’s toe leiden.

Er was een tijd dat de meeste bezoekers via de homepage de webshop binnenkwamen. Tegenwoordig is dat niet meer per se het geval. Toch klikken veel bezoekers na het binnenkomen naar de homepage toe om een totale indruk van de webwinkel te krijgen. Het is dus belangrijk dat daar goede content staat die uitnodigt om op de webshop te blijven. Bovendien moet meteen duidelijk zijn waar de klant heen moet voor de gewenste producten. Laat het menu dus zien en verberg het niet achter een hamburgermenu. Laat een mooie vormgeving bovendien nooit ten koste gaan van een duidelijke boodschap.

Hoe belangrijk is SEO
voor de homepage?

E-commerceondernemers zien het liefst dat bezoekers die de webshop binnenkomen zo min mogelijk stappen moeten zetten om een bestelling te plaatsen. Idealiter komt een bezoeker dus op de bestelpagina binnen. Dat kan een categoriepagina of een productbeschrijving zijn. Daar kan de bezoeker met een of twee klikken het gewenste product bestellen. Hoe belangrijk is SEO dan nog voor de homepage? Daar is geen eenvoudig antwoord op. Voor sommige ondernemers is het zeer belangrijk dat de homepage van de webshop goed vindbaar is. Andere webwinkels zijn er minder mee bezig dat gebruikers van zoekmachines hun homepage makkelijk kunnen vinden. We lichten dit graag toe.

Voor webshops met een duidelijk afgekaderd assortiment kan de homepage als een soort extra hoofdcategorie fungeren. De focuskeywords die daarmee samenhangen hebben vaak hoge zoekvolumes die veel bezoekers naar de pagina kunnen leiden. Een webshop die bijvoorbeeld nachtkleding, werkkleding, tuinplanten, audio- en videoapparatuur of fietsen verkoopt, zal niet zo snel een categorie met hun hoofdproductgroep als focuskeyword hebben. De homepage kan die functie mooi vervullen. Klanten in een oriënterende koopfase zullen hier dankbaar voor zijn. Zeker als je een goed vindbare homepage combineert met een duidelijke categoriestructuur die geïnteresseerde klanten een helder beeld geeft welk product ze precies willen kopen.

Online warenhuizen met een breed productaanbod zijn vaak minder bezig met het optimaliseren van hun homepage. Hun assortiment is vaak te gevarieerd om de homepagina daarop te kunnen optimaliseren. Grote spelers als bol.com, Coolblue en Amazon hebben bijvoorbeeld nauwelijks tekst op hun homepages. Hier liggen kansen voor aanbieders die een wat gespecialiseerder productaanbod hebben. Laat op je homepage zien waarom jouw webshop de beste optie is voor een klant die op zoek is naar jouw assortiment. Combineer dit met goede SEO content om zoveel mogelijk geïnteresseerde bezoekers naar jouw webwinkel te leiden.

Laat Shopcontent
een goede homepage schrijven

Shopcontent heeft al sinds 2012 ervaring in SEO copywriting voor webshops. Sindsdien hebben we ons met alle soorten content voor webshops bezig gehouden. Goed converterende productbeschrijvingen, duidelijke categorieteksten, uitnodigende informatieve landingspagina’s, wervende servicepagina’s, maar zeker ook aantrekkelijke homepages. We helpen je graag met een digitale etalage die potentiële klanten laat weten dat jouw webshop de enige juiste optie voor ze is. Heb je een productaanbod dat baat heeft bij een SEO-verantwoorde homepage? Dan schrijven we die graag voor je. We baseren al onze content op een zoekwoordonderzoek. De zoekvolumes hierin geven een duidelijk beeld hoeveel optimalisatie de homepagina nodig heeft.

Al onze tekstschrijvers en vertalers zijn native speakers met actuele werkervaring in zoekmachineoptimalisatie. Onze teksten zijn daarom altijd vindbaar en prettig leesbaar. Bovendien streven we ernaar dat onze content goed converteert. We kunnen SEO content schrijven voor de Nederlandse en de Belgische markt, maar we kunnen je ook helpen andere Europese markten te veroveren. We hebben copywriters voor onder meer Duitse, Franse, Engelse, Zweedse, Deense en Spaanse content in dienst. Laat ons telefonisch, per mail of via ons contactformulier weten hoe we onze SEO-specialisten voor jouw webshop in kunnen zetten. We maken snel een afspraak om de details door te spreken.