Wat kun je leren van de SEO van de concurrent?

Wat kun je leren van de SEO van de concurrent?

Share:

Een goede ranking in Google is altijd iets relatiefs. Als e-commerceondernemer ben je immers altijd op zoek naar een betere ranking dan je directe concurrenten. Iedere ondernemer die succesvol wil zijn op de online markt zal investeren in goede SEO content om zich te onderscheiden. Staat een directe concurrent hoger in de organische zoekresultaten van Google? Dan kan het de moeite waard zijn om de SEO content van die webshop eens onder de loep te nemen. We spreken graag met je door wat je kunt leren van de SEO van de concurrent en hoe je deze kennis toepast op je eigen webshop.

Wat doet
de concurrent goed?

Als e-commerceondernemers naar de content van hun concurrenten kijken, zullen ze in eerste instantie kijken naar webshops die hoger ranken of snel stijgen in de zoekresultaten. De belangrijkste vraag om te stellen is: waarom doet hun content het zo goed? Pagina’s van de concurrent die goed ranken kunnen je een uitstekend idee geven wat er nog beter kan aan de SEO van je eigen webshop. Daarbij kun je op ieder onderdeel van de webshop letten: de tekst, koppen, interne linkbuilding, keywordgebruik, sitestructuur, maar ook de soorten content die de webwinkel gebruikt. Leg dat naast je eigen SEO content om een beeld te krijgen waar je kansen laat liggen.

Een van de meest voorkomende lessen die we onze klanten hebben zien leren van hun concurrenten is hoeveel tekst er nodig is om goed te ranken. Pagina’s die hoog ranken in Google hebben over het algemeen veel tekst, vooral op keywords waar veel concurrentie op is. Dat komt onder meer doordat het algoritme van Google er in de eerste plaats naar streeft om gebruikers goede informatie te bieden. De productbeschrijvingen, categorieteksten en andere informatiepagina’s van concurrenten geven dus een goede indruk hoelang je SEO-teksten moeten zijn. Bestaat de top 10 volledig uit pagina’s met meer dan 1000 woorden? Met 300 woorden kom je er dan niet.

Ook de soorten pagina’s waarop de concurrenten hun content hebben staan geven een indruk wat er nog op jouw webshop ontbreekt. Webshops met veel informatieve content doen het over het algemeen goed in Google, omdat ze antwoord geven op vragen die veel gebruikers stellen. Als een site bekendstaat als een goede informatiebron, zal dat de website-autoriteit van de webwinkel ten goede komen. Pagina’s van die webshop krijgen dan als het ware voorrang van het algoritme. Je kunt die informatie bijvoorbeeld kwijt op landingspagina’s of in blogs.

Wat kan er beter
dan bij de concurrent?

Kijken bij concurrenten wat zij goed doen en dat op je eigen webshop proberen toe te passen is een goede eerste stap. De sleutel tot succes op de e-commercemarkt is echter om het beter te doen dan de concurrentie. Content die beter is dan die van de concurrentie zal hoger in de organische zoekresultaten staan en daardoor ook eerder bezocht worden. Het kan daarom zeker geen kwaad om eens te kijken welke SEO-kansen de grootste concurrenten laten liggen, eventueel met de hulp van een SEO-specialist. Deze kansen kun je aangrijpen, zodat je eigen webshop het hoogst rankt en meer bezoekers trekt.

De hoeveelheid relevante informatie wordt steeds belangrijker voor het algoritme van Google. Het is raadzaam om te controleren of je het daarin beter kunt doen dan de concurrent. Mist er op hun sites bijvoorbeeld nog relevante informatie waar klanten iets aan hebben? Schrijf er dan zelf content over of laat er content over schrijven. Eventueel kun je een extra zoekwoordonderzoek uitvoeren om inzicht te krijgen in vragen die potentiële klanten stellen over je assortiment. Stuit je bij een concurrent op content met verouderde informatie? Zorg dan dat de content op je eigen webshop wel actueel is. Actualiteit maakt content relevanter.

We raden ook aan om na te denken over de soorten content op de webshop. Landingspagina’s met nuttige informatie en links naar de desbetreffende producten zijn goed voor de SEO-waarde van een webwinkel. Heb je een assortiment waar regelmatig iets interessants over te melden is? Dan is een blog op de webshop de moeite waard. Blogs die volgens SEO-richtlijnen geschreven worden leiden bezoekers naar de site. Maar blogs kunnen er ook voor zorgen dat waardevolle bezoekers regelmatig terugkomen naar de site. Terugkerende bezoekers die al interesse hebben in het assortiment leveren over het algemeen meer conversies op.

Shopcontent helpt
je leren van de concurrent

Wil je met een expert op het gebied van SEO copywriting de content van je concurrenten bekijken en op basis daarvan een goede contentstrategie opstellen? Shopcontent kan je daarmee helpen. We hebben al sinds 2012 ervaring met zoekmachineoptimalisatie op hoog niveau. In die jaren hebben we veel goede content geschreven en vertaald, maar ook content-audits uitgevoerd om in kaart te brengen welke SEO-kansen onze klanten nog kunnen benutten. Als SEO-specialist realiseren we ons dat een goede Google-ranking gedeeltelijk afhankelijk is van de concurrentie. Ook wij leren nog altijd graag van de concurrenten van onze klanten om onze eigen dienstverlening te verbeteren.

Shopcontent is jouw partner voor de online markt in Nederland en België, maar ook voor andere Europese markten. Voor grote markten als die in Duitsland en Frankrijk, maar ook interessante groeimarkten zoals die in de Scandinavische landen hebben we tekstschrijvers en vertalers in dienst. Al onze copywriters zijn native speakers die hun teksten baseren op uitgebreide zoekwoordonderzoeken. DE SEO content die zij schrijven sluit daarom goed aan op de verwachtingen en het zoekgedrag van iedere doelgroep. Laat ons via de telefoon, de mail of ons contactformulier weten wat we voor je kunnen betekenen. Dan maken we zo snel mogelijk een afspraak.